نحوه تمییز کردن کفش چرم

نحوه تمییز کردن کفش چرم


قبل از اینکه کفش هایتان را واکس بزنیم باید ابتدا هرنوع کثیفی روی کفش را پاک کنیم. بهترین روش برای تمیز کردن کفش بسته به جنس آن متفاوت است. بیشتر کفش‌ها را می‌توان با استفاده از محلول آب و صابون ظرفشویی ملایم تمیز کرد، اما انواع خاصی از کفش‌ها، از جمله کفش‌های کتانی مشبک و کفش‌های جیر و همچنین کفش های چرم، برای جلوگیری از آسیب رساندن به مواد، نیاز به مراقبت ویژه دارند. با ما همراه باشید تا به شما آموزش دهیم به چه صورت کفش های چرم خود را تمییز کنید.
قبل از شروع تمیز کردن کفش‌های چرم خود از هر ماده‌ای، ایده خوبی است که قالب کفشی که خریداری کرده بودید را وارد کنید یا داخل آن را با روزنامه پر کنید تا به کفش‌ها کمک کنید شکل خود را حفظ کنند و مانعی در برابر رطوبتی که در حین تمیز کردن از آن نفوذ می‌کند ایجاد کنید. به طور کلی، هرگز نباید کفش ها را در ماشین لباسشویی تمیز کنید، زیرا خیساندن و هم زدن طولانی مدت آسیب هایی  را که در بخش های قبلی عنوان کرده بودیم به کفش چرم شما وارد می کند.
کفش‌های چرم می‌توانند به راحتی لکه‌دار شوند و اگر بخواهید لکه ها را با جسم سخت از روی کفش بردارید، مستعد آسیب هستند. برای بهترین روش برای تمیز کردن کفش های چرمی، چند قطره صابون ظرفشویی مایع را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. یک مسواک نرم  و یا حتی پارچه های نخی را به مخلوط آغشته کنید و کفش را به آرامی بشویید.
ولی اگر رنگ کفش چرم شما سفید باشدآیا این روش مناسب است؟کفش‌های سفید مخصوصاً مستعد لک و لک هستند، بنابراین ممکن است به قدرت تمیز کنندگی بیشتری برای این نوع کفش نیاز داشته باشید. با پیروی از دستورالعمل های تمیز کردن مواد کفش شروع کنید. اگر لکه یا کثیفی باقی ماند، سعی کنید جوش شیرین را با مقدار کافی آب مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید، آن را روی کفش بمالید، به آرامی مالش دهید و بگذارید خشک شود. باقی مانده ها را تا حد امکان پاک کنید، سپس با یک پارچه که نمناک می باشد پاک کنید. 


تاثیر استفاده از واکس برروی کفش چرم
کفش های ما همانند لباس های ما در شرایطی مانند آب و هوا، نور آفتاب، گرد و غبار و همچنین آلودگی های طبیعی مانند گل و لای مستعد آسیب دیدن است. پیداست که مقاوم شدن کفش ها در برابر این شرایط مساوی است با عمر استاندارد کفش. محامی دانیم هر کفشی یک عمرمفید مشخص و تاریخ انقضا دارد. اولین علامتی که نشان می دهد عمر مفید کفش به اتمام رسیده، تغییر شکل ظاهری کفی آن و از دست دادن حالت ارتجاعی اولیه است. در این زمان بهتر است به فکر تعویض کفش های خود باشید. همچنین اگر بعد از طی کردن یک مسیر در حین پیاده روی یا دویدن، در ناحیه ی ساق پا، ران یا کمرتان احساس خستگی و کوفتگی کردید و یا پوست پاهای شما دچار تاول شد، لازم است هر چه سریع تر برای تعویض کفش ها اقدام کنید.  در نتیجه شاید کفش های ما چندین سال عمر کنند و پاره نشوند ولی همه کفش ها تاریخ مصرف دارند که بهتر است به این موضوع هم اهمیت دهیم.
استفاده از واکس مناسب به طرزی مناسب که در ادامه خواهیم گفت باعث می شود لایه محافظ قدرتمندی بر بیرونی ترین ساختار کفش ظاهر شود ناگفته نماند بسته به واکس مورد استفاده شده علاوه بر براق کردن کفش هایتان می توانید این لایه محافظ را برروی ساختار بیرونی کفش ایجاد کنید. واکس‌ها کمک می‌کنند که کفش‌ها طراوت نخستین خود را حفظ کنند.
بهترین واکس برای چرم
واکس مختص برای کفش چرم همانطور که از نام آن پیداست انواع مختلفی از واکس است که می توانید روی چرم استفاده کنید تا آن را ضد آب یا درخشنده کنید. اما حقیقت این است که اگر می‌خواهید چرم خود را تغذیه کنید، براقیت یا درخشندگی بالایی به آن بدهید و کیفیت ضدآب به آن بدهید و قابلیت تنفس آن حفظ شود، باید از واکس های نفتی و جامد موجود در بازار استفاده کنید.
آیا ژله نفتی یا همان به اصطلاح وازلین برای چرم مفید است؟
 یکی از پرکاربردترین زمینه هایی که از وازلین استفاده می شود می توان به بکارگیری آن به عنوان واکس برای محصولات چرمی اشاره کرد. براق کردن محصولات چرمی از ویژگی های برجسته ی وازلین است نکته قابل توجه در این مبحث نحوه استفاده از وازلین روی محصولات چرمی است که بهتر است زمانی که حس کردیم چرم کفش ما خشک شده از وازلین استفاده شود به این صورت که  حدالامکان به صورت مستقیم روی کفش چرم نزنید و از پارچه نرم لطیف و پنبه ای استفاده کنید..در اینجا به برخی از مزایای استفاده از وازلین روی کفش چرمی اشاره می کنیم:
1. ژله نفتی یا همان وازلین به ازبین بردن خراش ها کمک می کند
این فرمول فوق العاده قادر به درمان خراش ها، خراش ها و سایر پارگی های کوچک در یک بازه کوتاه است.
2. چرم را نرم و انعطاف پذیر می کند
مزیت بعدی استفاده از ژله نفتی این است که چرم را نرم و لطیف می کند. این ماده حاوی روغن های طبیعی است که به طور خودکار فیبر را روان می کند، اما بسیاری از اوقات این روغن های ضروری با استفاده مداوم و قرار گرفتن در معرض آب و هوا از بین می روند. اما به لطف این وازلین، نرمی آن به دلیل روغن های موجود در آن بازیابی می شود.
3. وازلین به تقویت رنگ چرم کمک می کند
اگر رنگ چکمه های چرمی خود را دقیقاً همان رنگی که در زمان خرید آنها بود می خواهید، وازلین واقعاً یک گزینه عالی است.
در حالی که چرم پس از قرار گرفتن در معرض عناصر بیرونی، مقداری از غنای رنگ خود را از دست می دهد، ژله نفتی ظاهر لوکس و غنی را باز می گرداند.


4. برای چرم های روغنی دباغی شده عالی است
وازلین به خوبی با چرم دباغی شده با روغن برخورد می کند. این به این دلیل است که فرآیند دباغی روغن به طور کلی با تمام اشکال دباغی روغن به خوبی پیش می رود.
5. وازلین خاصیت پاک کنندگی دارد
ترکیبات وازلین در واقع دارای برخی از خواص پاک کنندگی است که می تواند به خلاص شدن از شر لکه های سرسخت کمک کند.
یکی از اجزای آن، تقطیرهای نفتی است که به از بین بردن لکه های سخت یا ترکیبات آلی مانند گریس، روغن یا قطران کمک می کند.
می تواند وارد فضاهای کوچک چرمی شود و به خوبی آنها را تمیز کند. وازلین همچنین برای تمیز کردن منافذ روی چرم عالی است.
معایب استفاده از وازلین
هر چیزی یک جنبه خوب و یک بد دارد. اکنون که مزایای استفاده از وازلین در کفش چرمی شما را دیدیم، بیایید نگاهی به معایب وازلین روی چرم بیندازیم.
1. ژله نفتی می تواند استحکام کششی چرم را از بین ببرد
اگر قرار است بیش از حد وازلین روی کفش خود بزنید، به احتمال زیاد باعث می شود که الیاف یا سلول های چرم منبسط یا متورم شوند. این می تواند متعاقباً باعث شود که چکمه های شما استحکام کششی خود را از دست داده و ترک نشان دهند.
2. به کاربرد مداوم نیاز دارد
در حالی که کارشناسان به شما توصیه می کنند که دو یا سه بار در سال حالت دهید، مشکل ژله نفتی این است که باید دائماً آن را روی چکمه های خود بمالید. چرا؟ این به این دلیل است که ژل نفتی هنگام استفاده تقریباً بلافاصله در دمای اتاق ذوب می شود و برای مدت طولانی در الیاف باقی نمی ماند.و این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده مناسب از این ماده باعث می شود چربی جذب چرم شود و حالت درخشنگی خود را از دست بدهد.
اگر به این فکر می‌کنید که دائماً وازلین بزنید، اجازه دهید به شما هشدار بدهم زیرا در برخی موارد ممکن است باعث شود که چکمه‌های چرمی شکل یا فرم خود را از دست بدهند.
3. وازلین می تواند باعث پوسیدگی روی چرم شود
در حالی که این جمله ممکن است برای انواع چرم ها درست نباشد، ما شاهد شکایت کاربران زیادی از این تجربه وحشتناک بوده ایم. به غیر از آن، ژله نفتی نیز می تواند باعث شکستگی دوخت چکمه های چرمی شود.
هرگونه مشتقات دیگر مانند روغن بچه، روغن زیتون، روغن مایع و....برای چرم برای استفاده دائم اصلا توصیه نمی شود.
واکس برای چرم
انتخاب واکس برای کفش چرم شما همانطور که خیلی راحت است در مقابل پیدا کردن یک واکس برای چرم کاری دشوار است شما زمانی می توانید از کفش های چرم خود بخوبی مراقبت کنید که منبع تغذیه عالی برای آن تهیه کنید و به درستی این تغذیه رو به کفش های خود اعمال کنید.
از جمله مزیت هایی که واکس خوب به کفش شما می دهد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1.    چرم شما را ضد آب می کند
2.    اقلام چرمی شما را براق می کند(غلظت بالای واکس های جامد موجود در واکس باعث می شود تا درخشندگی اجناس چرمی شما افزایش یابد.)
3.    چرم را انعطاف پذیر می کند(بسیار مهم است که مطمئن شوید چرم شما انعطاف پذیر است تا خشک نشود و ترک نخورد.)
4.    قابلیت تنفس را حفظ می کند(قابلیت تنفس چرم باید همیشه حفظ شود تا استفاده از چرم لذت بخش و راحت باشد.)
5.    واکس چرم مقاومت عمومی چرم را افزایش می دهد(علاوه بر تمام کارهایی که واکس چرم برای کالاهای چرمی شما انجام می دهد، به طور کلی به چرم کمک می کند تا در برابر خراش، ترک و پوسیدگی خشک مقاومت کند.)
واکس های موجود در بازار
•    واکس های جامد
وقتی اسم واکس به میان می‌آید تصویر قوطی‌های دایره ای شکل قدیمی در ذهن همه ما نقش می‌بندد. دقیقا واکس جامد همین نوع از واکس است و به وسیله یک اسفنج یا فرچه پولیش روی سطح کفش پخش می‌شود. این نوع از واکس بهترین انتخاب برای کفش چرم است.


•    واکس‌های مایع
این نوع از واکس‌ها برخلاف واکس‌های جامد فقط جلا دهنده هستند و به حفظ کیفیت کفش چرم کمکی نمی‌کنند. واکس‌های مایع به صورت اسفنج هایی که حاوی واکس مایع است در بازار وجود دارد این مدل از واکس در انواع جیبی نیز وجود دارد و برای زمانی که بیرون از منزل هستید و امکان استفاده از واکس جامد را ندارید مناسب است.
•    واکس اسپری
واکس‌های اسپری یکی از راحت ترین نوع واکس‌ها هستند. با واکس اسپری کفش‌هایتان در مدت زمان کمتر از یک دقیقه واکس زده می‌شود زیرا کافی است واکس را روی کفش اسپری کنید.
•    واکس‌های کفی
این نوع از واکس‌ها به تازگی به بازار عرضه شده است و به صورت اسپری هستند. با اسپری کردن واکس، کف ها روی کفش قرار می‌گیرند و پس از چند دقیقه با یک پد قابل پاک شدن هستند. واکس‌های کفی نیز فقط جلادهنده کفش هستند و در حفظ کیفیت چرم تاثیری ندارند
نکاتی برای استفاده از واکس جامد برای چرم
امروزه چندین واکس جامد برای کفش های چرم شما آماده در بازار وجود دارد، شما همچنین می توانید واکس های جامد را برای محصولات چرمی خود تهیه کنید.
همیشه قبل از خرید یا استفاده از واکس برای چرم، نوع برچسب مراقبتی را که روی محصول چرمی خود دارید بررسی کنید. لازم است بدانید که این چرم آنیلین، جیر، نوبوک یا چرم رنگدانه است.
قبل از استفاده از واکس جامد برای کفش چرم خود ، حتما گرد و غبار را با یک برس مخصوص واکس که خریداری کرده اید و یا با استفاده از یک پارچه نرم نخی پاک کنید.همچنین می توانید کالاهای چرمی خود با یک مواد شوینده بدون اسیدکاملاً تمیز کنید. 
همیشه قبل از اعمال واکس چرم خود را روی یک تکه چرم نامشخص آزمایش کنید. این به شما این امکان را می دهد که تأثیر واکس را روی چرم کفش خود مشاهده کنید.
در صورت امکان، واکس چرمی را خریداری کنید که با رنگ اجناس چرمی شما همخوانی داشته باشد.
هنگام استفاده از واکس جامد، روی قسمت هایی از اقلام چرمی مانند خم شدن روی کفش و چکمه واکس بزنید.
مطمئن شوید که فقط یک لایه نازک واکس جامد بمالید، مخصوصاً روی قسمتی از چرم که خم شده یا چروک شده است.
با این حال، بهتر است همیشه روی استفاده از واکس جامد روی قسمت هایی از چرم که می خواهید حداکثر محافظت را داشته باشید، تمرکز کنید. این مناطق می توانند بخشی از فرسوده ترین کالاهای چرمی باشند. به عنوان مثال، در مورد کفش، شما می خواهید واکس جامد خود را روی جعبه پنجه و پشت آن متمرکز کنید.
هر زمان که واکس جامد را روی کالاهای چرمی خود می‌زنید، می‌خواهید آن را با یک برس با موی نرم یا یک پارچه نرم بدون پرز بمالید تا گرما و اصطکاک ناشی از برس به ذوب شدن موم‌ها در چرم کمک کند تا از آن محافظت کند.
چرم به عنوان یک ماده نیاز به مراقبت های لطیف و دوست داشتنی زیادی دارد تا ظاهر و احساس لوکس خود را حفظ کند. بنابراین، داشتن درک بهتر از چیستی واکس های چرمی، کاری که برای چرم انجام می دهد می تواند به شما کمک کند به اقلام چرمی خود عشقی که شایسته آن است داشته باشید.
پس نتیجه می گیریم ک این یکی از راه‌های مهم مراقبت، نگهداری و محافظت از اقلام چرمی است. این برای هر خانه و هر جعبه ابزار چرم دست ساز بسیار ضروری است. 
نحوه واکس زدن به کفش
یک تکنیک خوب واکس زدن کفش نه تنها کفش های شما را عالی جلوه می دهد، بلکه عمر آنها را نیز افزایش می دهد. یادگیری نحوه جلا دادن کفش‌های خود به شما احساس رضایت زیادی می‌دهد و در طول سال‌ در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌کند. واکس زدن به کفش بسیار آسان است، در صورتی که مواد مناسب داشته باشید.
1.    در مرحله اول لازم است محیط خود را در نظر بگیرید این نکته قابل یادآوری است که حتما از یک زیرانداز بزرگ استفاده کنید اگر زیرانداز مناسب واکس زدن ندارید بهتر است چندین روزنامه را برروی زمین پهن کنید که مبادا واکس فرش یا لباس شما را سیاه کند.
2.    برای واکس زدن حتما از دستکش استفاده کنید؛ می توانید یک جفت از دستکش های از کار افتاده ی آشپزخانه را برای این کار اختصاص دهید و یا هر با از یک دستکش یکبار مصرف استفاده کنید.به تحویه ی محیطی که در آنجا واکس می زنید دقت کافی داشته باشید. بخاری که از واکس متصاعد می شود و شاید برای برخی بوی خوشایندی دارد آسیب رسان است و توصیه می شود مخصوصا خانم های باردار در معرض آن قرار نگیرند.
3.    در صورتی که کفش شما بند دارد حتما بند کفش ها را باز کنید و کنار بگذارید.
4.    داخل کفش خود را روزنامه پرکنید تا در حین واکس زدن کلیه قسمت های کفش را واکس بزنید حتی آن قسمت از سطح چرم که دچار تا شدگی شده است.
5.    قبل از اینکه کفش های خود را واکس بزنید از یک برس کفش استفاده کنید تا هرگونه آلودگی و کثیفی را از روی کفش بردارید در محل جوش کفش ینی جایی که کفه به رویه وصل می شود بهترین مکان برای پنهان شدن آشغال ها و کثیفی ها می باشد با یک برس یا مسواک نسبتا نرم آلودگی ها را پاک میکنیم.
6.    از یک پارچه نخی کثیفی ها را از روی کفش پاک کنید (اگر کفش شما سفید است از محلول جوش شیرین و یک تمییز کننده کثیفی ها را پاک کنید)
7.    برس مورد نظر رو به داخل واکس جامد زده و سپس به صورت دایره وار روی کفش چرم خود می کشیم این کار را ادامه می دهیم تا جایی که کل کفش از واکس پوشیده شود.
8.    بعد از اینکه واکس کاملا جذب کفش شد به کمک برس بزرگ کفش را براق کنید؛ برای این کار کفش را در دستتان بگیرید و سطح موهای برس را به سرعت روی کفش به جلو و عقب ببرید. توجه کنید برس را محکم به کفش نمالید فقط باید سطح موهای برس را به سرعت روی کفش حرکت دهید.برای براق کردن کفش از پارچه های مخمل هم استفاده می شود.
9.    ممکن است چرخاندن کفش در دست مشکل باشد برای انجام بهتر کار می توانید از قالب کفش استفاده کنید تا هم داخل کفش کثیف نشود و هم به همه ی قسمت های کفش تسلط کافی داشته باشید.
برای کسب بهترین نتیجه، کفش های چرم خود را ماهی یک بار واکس بزنید.


 

;